SPORT 2000 start met online verkoop

SPORT 2000 heeft vorige week een webshop geopend met winkeliers als voorraadhouders. Dat laat e-commerce manager Henri van den Broek van licentiehouder ANWR-GARANT weten aan RetailNews.

De licentie van de sportwinkelketen was tot de fusie met Intres in 2012 in handen van Euretco. “Op verzoek van onze leden zijn we afgelopen september gestart met het ontwikkelen van deze responsive webwinkel”, aldus Van den Broek.

Online klanten kunnen er onder meer voor kiezen hun producten gratis af te halen in één van de ruim zeventig vestigingen. “Dat moet voor extra traffic in de winkel en de mogelijkheid tot bijverkoop zorgen”, stelt hij.

Daarnaast kunnen consumenten bestellingen laten bezorgen, waarbij de ondernemer in het postcodegebied van de klant verantwoordelijk is voor de verzending. “Als die winkel aangeeft het product niet op voorraad te hebben, wordt willekeurig een andere vestiging geselecteerd”, geeft de de e-commerce manager aan. “De omzet gaat naar de winkelier die de bestelling uiteindelijk verzendt.”

Door het koppelen van alle voorraden van de winkeliers wordt volgens Van den Broek het grootste sportwarenhuis van Nederland gecreëerd. SPORT 2000 werkt nog aan het inzichtelijk maken van de actuele voorraad per winkel. In het derde kwartaal moet de koppeling via EDI gemaakt zijn, waardoor een order volgens Van den Broek direct naar de winkel verstuurd wordt die het product voorradig heeft. Hiervoor is het ook nodig om alle leveranciers via EDI te koppelen en hun complete orderstroom via dit systeem te laten lopen. “Een enorme stap voorwaarts”, stelt hij.

Een andere stap is het integreren van de webwinkel in de fysieke vestigingen. Daarbij kiest Van den Broek waarschijnlijk niet voor touchscreens, die bij branchegenoten als Aktiesport en Perry Sport in de winkels hangen. “Klanten die iets willen weten gaan waarschijnlijk eerder naar de verkoper toe, dan naar een scherm. Omdat de website responsive is, kan hij klanten nu bijvoorbeeld eenvoudig via een iPad te hulp schieten.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends