'Retail is niet langer vissen maar jagen'

Waar retailers vroeger konden wachten op klanten, moeten ze er tegenwoordig achteraan. Dat zegt ceo Krein Bons van schoenenretailer vanHaren in het boek VEDIS Vijftig. “Het is van vissen naar jagen gegaan.”

In het verleden maakte het niet uit wat de retailer inkocht en waar hij een winkel opende, zegt Bons. Omdat er zoveel vraag was, werd er volgens hem ‘toch wel verkocht’. “Vroeger kon je je hengeltje uitgooien en er kwam altijd wel wat voorbij.”

De dynamiek van de laatste twintig jaar in de retailbranche heeft met name veel voor de windzeilers voortgebracht, vult ceo Jan Ferwerda van Technische Unie/Sonepar Nederland aan. “Elke winkel die je opende was ook binnen maximaal drie jaar rendabel”, aldus de voormalig topman van Sperwer Holding en Leen Bakker.

De Nederlandse retail heeft over de gehele linie echter sterk te lijden onder de financiële crisis, stelt auteur en hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer in het boek VEDIS Vijftig. De sterk oplopende leegstand van winkelpanden is daar volgens haar een stille getuige van. Maandag maakte het Planbureau voor de Leefomgeving nog bekend dat het leegstandspercentage in 2014 voor het zevende jaar op rij gegroeid is naar 8,7 procent.

De moeilijke markt bevordert de groei van discounters. Hard discounters hebben nu zo’n twaalf tot veertien procent marktaandeel in handen, stelt ceo Jacob de Jonge van V&D. Een percentage dat verder gaat groeien, denkt hij. “Het is ‘cool to shop for price’, waar winkels zich als cool profileren. Dat doet Primark.”

Verder zijn discounters als Aldi volgens De Jonge helemaal bezeten van efficiëntie. “Aldi heeft barcodes aan zes kanten van de verpakking, dus een caissière hoeft nooit terug te gaan.” Aldi heeft volgens hem maar acht- à negenhonderd artikelen. “En zij verkopen per item meer dan Walmart.”

VEDIS Vijftig legt de veranderingen in vijftig jaar retail in Nederland bloot, onder meer via gesprekken met topmannen als Bons, Ferwerda en De Jonge. In het boek zijn vijftien retailwetten opgesteld die de basis vormen in de zoektocht van retailers naar een solide toekomst. VEDIS Vijftig is uitgegeven ter gelegenheid van het vijftigjarige jubileum van het detailhandelsplatform.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!