De Nederlandse tak van Neckermann is dinsdag failliet verklaard door de rechtbank in Breda. Ook de Belgische afdeling is failliet, nadat het Duitse moederbedrijf in 2012 al op de fles ging.
Enkele uren na het faillissement bereikte investeringsmaatschappij Axivate Capital, sinds vorig jaar eigenaar van Neckermann.com Benelux, al een overeenkomst over een doorstart. Daarbij behouden slechts vijftien van de tweehonderd medewerkers hun baan.
Neckermann Nederland verkeerde al langere tijd in zwaar weer. Zo ontsloeg het internetbedrijf twee jaar terug 172 medewerkers, waarna vorig jaar een nieuwe ontslagronde volgde. Het vertrek van nog eens 65 werknemers moest de etailer weer financieel gezond maken.
De oorzaak van het faillissement ligt volgens algemeen directeur Andreas Ezinga bij de sterk verouderde logistieke en IT-infrastructuur. In de nieuwe opzet worden deze onderdelen evenals het callcenter uitbesteed aan externe partners. Na de overname door Axivate Capital was het juist de bedoeling dat andere partijen van deze diensten van Neckermann gebruik gingen maken.
De afgelopen maanden lukte het Axivate Capital echter niet om nieuwe financiers en partners te vinden. Ondanks een kapitaalinjectie van aandeelhouders en de bank moest de directie zelf het faillissement aanvragen.
Voor consumenten verandert er na de doorstart weinig, stelt Ezinga. Zij kunnen gewoon bestellingen blijven doen bij de webwinkel, terwijl de onderneming het assortiment versneld opbouwt en uitbreidt. Daarbij denkt de etailer onder meer aan een Plaza-model. Uiteindelijk wil Neckermann uitgroeien tot een speler uit de top vijf van de Nederlandse e-commercemarkt.
Reacties 0