Klantenkennis is van groot belang bij autoverkoop
Gepubliceerd op 12 augustus 2004 om 00:00
Voor fabrikanten en importeurs is het van groot belang om goed te weten wat de klant wil. Uit een consumentenonderzoek door Wegener Direct Marketing in opdracht van Ernst & Young komt naar voren dat de consument is in te delen in prijskopers (36%) en meerwaardekopers (49%). Een typische prijskoper is jonger dan 50 jaar, is vaak vrouw en vindt een scherpe prijs en zekerheid van groot belang. Populaire auto`s onder prijskopers zijn Daewoo, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Nissan, Skoda of Suzuki. Als alternatief voor een autodealer worden door de prijskoper internet of postorderbedrijven genoemd (33%), de Autorai (62%) of een supermarktketen (51%). Meerwaardekopers daarentegen zijn veelal ouder dan 50 jaar en man en schaffen het liefst een auto op bestelling aan. De meerwaardekoper is op te delen in de consument die gevoelig is voor een merk (75%) en de consument die de service die het autobedrijf biedt van groot belang vindt (25%). Meerwaardekopers hebben voorkeur voor merken als Alfa Romeo, Audi, BMW, Chrysler, Jeep, Saab, Smart en Volvo. Als het gaat om reparatie en onderhoud zijn de prijs- en meerwaardekoper eensgezind.
Reacties 0