Passende banners beïnvloeden consument
Gepubliceerd op 31 augustus 2005 om 00:00
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat er verschillende methoden zijn om de aandacht en attitude van de consument te beïnvloeden met banners. Banners op websites hebben twee doelen: het trekken van de aandacht van consumenten en het positief beïnvloeden van de houding van consumenten. Hoe beter een banner in de stijl van de website past, hoe positiever de invloed is op de merkherkenning en de herkenning en houding van de website. Het contrast tussen de kleuren die in de banner gebruikt worden, heeft invloed op de aandacht die deze trekt van de consument. Wanneer de kleur van banners niet overeenkomt met die van de rest van de website, heeft dit echter wel een positief effect op de merkherinnering. Adverteren door middel van banners is de afgelopen jaren minder populair geworden. In 2000 waren banners goed voor een omzet van 3,7 miljard dollar, wat overeenkwam met 46 procent van alle online advertentie-inkomsten. In 2003 was dit echter afgenomen tot 1,5 miljard dollar en een aandeel van 21 procent.
Reacties 0