'Faillissement Neckermann was vooropgezet plan'

De directie van Neckermann.com heeft het postorderbedrijf moedwillig failliet laten gaan. Het faillissement was namelijk goed voorbereid, zegt secretaris Bart Leybaert van de Belgische vakbond BBTK tegen BNR.

Neckermann werd dinsdag failliet verklaard door de rechtbank in Breda, waarna het binnen enkele uren fors afgeslankt een doorstart maakte. Amper een dag na het faillissement lanceerde de etailer een nieuwe website, zegt Leybaert. “We weten allemaal dat een professionele website maken langer duurt dan een dag.”

Daarnaast wijst hij erop dat goede en slechte kredieten op voorhand gescheiden zijn, goede klanten zijn overgedragen aan een dochteronderneming en de directeuren na het faillissement zijn blijven zitten. De vakbond wil dat de curatoren onderzoeken of er fraude in het spel is.

Algemeen directeur Andreas Ezinga bestempelt de opmerkingen als ‘schandalig’ en ‘volledig niet op feiten gebaseerd’. Hij stelt dat er bij het faillissement sprake is geweest van een pre-packregeling, waarbij een stille bewindvoerder al enkele dagen eerder de mogelijkheden bestudeert. De nieuwe website is volgens Ezinga dan ook niet in 24 uur gerealiseerd. “En we hebben veel ervaring met internetondernemingen, dus we hebben de expertise in huis om snel iets dergelijks te realiseren.”

Hij stelt verder de woede vanwege het verdwijnen van een groot deel van de werkgelegenheid wel te kunnen begrijpen. Bij de doorstart van Neckermann behouden slechts vijftien van de ruim tweehonderd medewerkers hun baan.

Vorig jaar maakten retailers als Harense Smid, Marlies Dekkers en Schoenenreus al gebruik van de pre-packregeling voor een snelle doorstart.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends