Macintosh-topman Kurt Staelens moet alle zeilen bijzetten

Ceo Kurt Staelens moet de online en offline integratie van de formules van Macintosh Retail Group versnellen. De vrijdag aangestelde topman dient daarnaast het onderscheidend vermogen van de kwakkelende formules te vergroten.

Zijn moment van aantreden is lastig. Macintosh Retail Group beleefde volgens scheidend ceo Frank de Moor in 2013 één van de zwaarste jaren uit zijn geschiedenis. Het moederconcern van onder meer Scapino en Kwantum leed een verlies van 12,1 miljoen euro en zag zijn omzet acht procent dalen tot 822,1 miljoen euro.

De nieuwe roerganger deed relevante ervaring op bij Brussels Airport als verantwoordelijke voor de retail, aldus oud-collega Renaat Berckmoes in Het Financieele Dagblad. “In de moeilijke periode na het faillissement van vliegtuigmaatschappij Sabena trok hij nieuwe klanten aan en veranderde hij de lay-out van het taxfree winkelgebied zodanig dat er weer groei kwam.”

Toen Staelens ceo van Neckermann Benelux was, leerde Serge van Nuijs hem kennen. Staelens is een ‘pragmatische no-nonsenseman met verfrissend goede ideeën’, aldus de oud-commissaris. “Hij heeft tegelijk overzicht en oog voor details. Je kunt zeggen dat hij een helikopterview heeft vanaf de grond.”

Omzetgroei is voor dit jaar de belangrijkste prioriteit van Macintosh Retail Group, hoewel het concern opnieuw dalende bezoekersaantallen aan fysieke winkels verwacht. De uitbreiding van crosschannel samenwerking en een toename van de online omzet moeten dat compenseren. Staelens is met zijn grote kennis van de wensen van consumenten op de juiste plek. “Hij staat heel dicht bij de klant en was altijd al op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sociale media en gepersonaliseerde marketing”, aldus Berckmoes.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!