Beslist.nl wijzigt businessmodel

Beslist.nl gaat over op een verdienmodel waarbij aangesloten webshops commissie betalen voor de bestellingen die zij via de prijsvergelijkingsite realiseren. De webwinkels betalen momenteel op basis van cost per click. Het nieuwe betaalmodel wordt vanaf 1 juli geleidelijk doorgevoerd.

Het businessmodel gebaseerd op cost per sale (CPS) moet etailers beter inzicht geven in de verhouding tussen kosten en opbrengsten. Beslist.nl berekent de commissie over een bestelling die binnen 24 uur wordt geplaatst nadat een consument via de prijsvergelijkingsite in de betreffende webshop terechtkomt.

Over orders die na 24 uur worden gedaan, betaalt de etailer geen fee. “We weten dat een click op mobiel een andere conversie en dus waarde heeft dan een desktop-click”, zegt oprichter Kees Verpalen. “Nu mobiel verkeer toeneemt zou dit betekenen dat we een apart biedingssysteem moeten opzetten voor mobiel.” Met het CPS-model maakt het niet uit via welk device een order is geplaatst, aldus Verpalen.

Het afrekenen op basis van CPS biedt daarnaast de mogelijkheid om de ranking op de website beter te bepalen. De populariteit van producten wordt nu bepaald aan de hand van het aantal clicks. Dat geeft niet altijd een goed beeld van de werkelijkheid, zegt de topman. “Consumenten klikken ook producten omdat de afbeelding opvalt of een prijs sterk afwijkt van de gangbare prijs. Als we straks inzage hebben in de daadwerkelijke bestellingen betekent dit dat we producten veel beter kunnen ranken.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!