Het aantal Nederlanders dat weleens online winkelt neemt nog steeds toe. Vorig jaar kochten 10,3 miljoen Nederlanders tussen de twaalf en 75 jaar iets via internet, vierhonderdduizend consumenten meer dan in 2012. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het CBS.
Het aandeel frequente shoppers nam toe van 57 naar zestig procent. Dat wil zeggen dat zes op de tien consumenten de afgelopen drie maanden online gewinkeld heeft. Het aandeel minder frequente kopers bleef gelijk op 22 procent. Die percentages zijn vrijwel gelijk in de stad en op het platteland.
Kleding en vakanties zijn de populairste branches onder online shoppers. Ruim zes op de tien schaften kleding of vakanties online aan. Het online kopen van kleding is vooral populair bij 12- tot 25-jarigen (69 procent). Van de online winkelende 65-plussers kocht 32 procent kleding via het internet.
Ouderen boekten juist weer vaker vakanties. Elektronische boeken, tijdschriften en kranten vormen voor deze groep de op een na belangrijkste categorie aankopen. Jongeren kopen beduidend vaker digitaal studiemateriaal, games en elektronica.
Reacties 0