'Primark bezorgt winkelgebied structureel meer traffic'

Een winkel van Primark leidt gemiddeld tot vijftien à twintig procent extra bezoekers in het winkelcentrum of de winkelstraat. Dat effect is voorlopig structureel, stellen directeur Hans van Tellingen van vastgoedonderzoeker Strabo en adviseur Rien Romijn van Seinpost Adviesbureau in het vakblad Shopping Centre News.

De eerste winkel van Primark opende in december 2008 in Rotterdam Alexandrium. Dat winkelcentrum zag het aantal bezoekers oplopen van 7,5 miljoen in 2008 naar 9,2 miljoen een jaar later. Vorig jaar trok Alexandrium 9,3 miljoen bezoekers, na een jaar eerder 9,5 miljoen bezoekers getrokken te hebben. De totale omzet is volgens onderzoek van Strabo in die periode ‘met tientallen procenten toegenomen’. Een winkel van Primark zorgt daarmee ook voor extra omzet voor omliggende winkels, stellen Van Tellingen en Romijn.

Ook het aantal bezoekers in het winkelgebied rond de winkels van Primark in Hoofddorp, Zaandam, Almere, Zoetermeer, Eindhoven en Nijmegen namen met tien tot dertig procent toe. Omliggende moderetailers zien hun omzet met gemiddeld tien procent stijgen, stellen Van Tellingen en Romijn. “Maar de horeca plust met wel veertig procent.”

Er is na de openingsweken geen sprake van serieuze daling, stellen zij. In totaal zullen er tussen de achttien en twintig winkels van de Ierse moderetailer in Nederland komen. “Natuurlijk zal er op den duur sprake zijn van enige afvlakking. Al is het alleen maar omdat er ook ‘bij jou in de buurt’ een Primark zal verrijzen.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends