Adidas heft het verbod voor retailers om zijn producten te verkopen via marktplaatsen als eBay en Amazon op. Dat werd vorig jaar nog ingesteld om te zorgen dat ‘alle producten te allen tijden in de juiste omgeving’ werd verkocht, stelde het sportmerk destijds.
Adidas gaat de verkopers nu instrueren hoe zijn producten verkocht kunnen worden. Daarvoor zal het sportmerk onder meer de juiste lettertypen en logo’s meesturen om een premium uitstraling te realiseren, schrijft Marketing Week.
De ommezwaai wordt volgens Adidas veroorzaakt door verbeteringen van marktplaatsen in de laatste twee jaar. Als gevolg van die ontwikkeling heeft het merk besloten deze verkoopplatforms te tolereren. “Als onze retailpartners voldoen aan onze eisen, dan zullen er geen restricties zijn op online verkopen waar dan ook", aldus een woordvoerder
Vorig jaar startte de Duitse mededingingsautoriteit een onderzoek naar de regelgeving van Adidas met betrekking tot ongeautoriseerde online handel. Daarbij werd onderzocht in welke mate Adidas de handel van retailpartners bemoeilijkt en de concurrentie op die manier beperkt. Asics werd door de toezichthouder in een vergelijkbare zaak al gedwongen het verbod op te heffen.
Reacties 0