PvdA kaart transportbeleid IKEA aan in Brussel

De PvdA vraagt het dagelijks bestuur van de Europese Unie om onderzoek naar mogelijke misstanden rond het transportbeleid van IKEA. Dat maakte Europarlementariër Agnes Jongerius dinsdag bekend.

De meubelgigant zou de Nederlandse wetgeving voor transport ontwijken door goedkope Slowaakse chauffeurs in te zetten. IKEA laat zijn Nederlandse winkels bevoorraden door een Belgische transporteur, die de ritten uitbesteedt via een Slowaakse dochteronderneming. Deze partij huurt een Slowaaks uitzendbureau in, dat vrachtchauffeurs uit het Oost-Europese land levert.

De chauffeur die vanuit Belgische distributiecentra naar Nederland rijdt, ontvangt volgens de Volkskrant een bruto maandsalaris van 420 euro. Door onkostenvergoedingen komt het salaris uiteindelijk uit op dertienhonderd euro netto. In een vergelijkbare situatie zou dat voor een ervaren Nederlandse chauffeur drieduizend euro netto zijn. Wie in Nederland werkt, moet minimaal het Nederlands minimumloon ontvangen.

De chauffeurs rijden daarnaast volgens Europese wetgeving te veel ritten in ons land. Ook leven ze soms maanden achtereen in hun voertuig, stelde Stichting VNB onlangs na onderzoek. De organisatie controleert namens FNV Bondgenoten de naleving van de cao voor de transportsector. De vakbond diende eerder al een verzoek tot handhaving in bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.

IKEA heeft een onderzoek ingesteld en geen onregelmatigheden aangetroffen, laat het Zweedse meubelconcern weten. 'We kennen de problematiek en hebben daarom onze gedragscode uitgebreid naar het transport. We vinden het belangrijk dat onze producten op goede en eerlijke voorwaarden worden gemaakt en geleverd', aldus een woordvoerder.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends