Zalando heeft in het tweede kwartaal voor het eerst operationele winst geboekt. De Duitse etailer boekte in totaal 520 tot 560 miljoen euro omzet, tegen 437 miljoen een jaar eerder. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die vrijdag zijn gepubliceerd.

‘De gunstige trend richting break-even die we in het eerste kwartaal constateerden is versneld en heeft geleid tot een winstgevend tweede kwartaal op groepsniveau’, aldus de online moderetailer. Daarnaast kwam de operationele marge van Zalando in het eerste halfjaar voor het eerst rond break-even uit.

De etailer schrijft de verbetering toe aan alle grote kostenposten, waaronder de kostprijs van verkopen, fulfilment en marketing. Zo wordt het nieuwe distributiecentrum in Mönchengladbach naar eigen zeggen steeds beter benut. Daarnaast heeft Zalando zijn mobiele app naar alle internationale markten uitgerold, waardoor het aandeel van mobiele bezoekers toenam naar 41 procent. De app werd in het tweede kwartaal 3,8 miljoen keer gedownload.

Zalando boekte in het eerste halfjaar 1,02 tot 1,06 miljard euro omzet, tegen 809 miljoen in 2013. De online modeverkoper verwacht dit jaar ondanks ‘significante stappen’ nog geen break-even te kunnen draaien, laat Rubin Ritter, lid van de raad van bestuur, weten.