Superdirect-oprichters wijten faillissement aan Sligro

Superdirect.com kreeg te weinig ruimte van grootaandeelhouder Sligro om op prijsniveau te kunnen concurreren met andere marktpartijen. Dat zeggen bestuurders Peter Pompen en Henk Niemansverdriet van de boodschappendienst in het faillissementsverslag van curator Corné Uitdehaag. Het is volgens hen één van de oorzaken van het snelle faillissement van Superdirect.com.

De hoge prijzen zorgden volgens de oprichters dat de omzetontwikkeling achterbleef bij de verwachtingen. Ook was het assortiment aan artikelen ontoereikend. Waar het assortiment uit zesduizend artikelen bestond, wilde de boodschappendienst doorgroeien naar vijftienduizend artikelen. Daarnaast bleek het volgens Pompen en Niemansverdriet problematisch om met een nieuw merk een plek te veroveren in een markt die gedomineerd wordt door sterke merken.

Superdirect.com haalde in 2013, zijn eerste volledige jaar, een omzet van 122.991 euro. Tot aan de sluiting van het afhaalpunt in Eindhoven in mei van dit jaar werd daar 112.269 euro aan toegevoegd. In die periode boekte de etailer een verlies van meer dan drie miljoen euro.

Sligro Food Group probeerde de ontstane liquiditeitsproblemen onder meer op te lossen door zijn belang vroegtijdig op te schroeven van 25 naar 37 procent. Omdat het slechts een tijdelijke oplossing was, werden met de bestuurders ‘diverse alternatieve financieringsmogelijkheden besproken’. “De bestuurders melden, dat uiteindelijk geen van deze scenario’s tot uitvoering is gekomen”, aldus de curator.

Sligro liet Pompen en Niemansverdriet halverwege april weten niet verder te willen investeren in het project, waarna alle activiteiten vrij snel gestaakt werden. De curator meldt in het verslag met enkele gegadigden te bekijken of een doorstart voor Superdirect.com mogelijk is.

Voor Sligro is het boek Superdirect.com inmiddels dicht, liet bestuursvoorzitter Koen Slippens vorige week al weten. De participatie heeft het concern twee miljoen euro gekost. Sligro zegt in De Financiële Telegraaf de teleurstelling van de bestuurders te begrijpen. “Het is ook voor ons niet geworden wat we ervan hadden verwacht”, aldus een woordvoerder.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends