McDonald’s heeft zijn identieke omzet in Europa en de Verenigde Staten in het tweede kwartaal zien dalen. De Europese winkels die ten minste dertien maanden open zijn, boekten een procent minder omzet, terwijl de daling in het thuisland uitkwam op anderhalf procent. Dat blijkt uit kwartaalcijfers die de Amerikaanse fastfoodketen dinsdag heeft gepubliceerd.

In de derde regio, Azië, het Midden-Oosten en Afrika, nam de vergelijkbare omzet met 1,1 procent toe. Daarbij profiteert McDonald’s voornamelijk van zijn verkopen in China, maar ziet de keten de omzet in Japan verder teruglopen.

In de Verenigde Staten kampt McDonald’s met een teruglopend aantal bezoekers. Om het tij te keren investeert de fastfoodgigant in de klantervaring door de service en marketing te verbeteren en via nieuwe initiatieven met zijn menu’s en ontbijtaanbod.

De totale omzet van McDonald’s nam in het tweede kwartaal met één procent toe naar 7,18 miljard dollar (5,31 miljard euro). De nettowinst liep juist met één procent terug naar 1,39 miljard dollar.