De Duitse online moderetailer Zalando geeft in zijn thuismarkt flink minder uit aan reclame. In 2013 werd in totaal zestig miljoen euro geïnvesteerd, 45 procent minder dan een jaar eerder. In de eerste zes maanden van dit jaar daalden de uitgaven verder met 26,5 procent naar 23 miljoen euro.
Zalando probeert dit jaar break-even te draaien, nadat er in het tweede kwartaal voor het eerst operationele winst werd geboekt. De omzet in het eerste halfjaar groeide met 26 procent naar minstens 1,02 miljard euro. Het terugschroeven van het reclamebudget kan de etailer helpen om voor het eerst zwarte cijfers te schrijven, meldt het Duitse marketingtijdschrift Horizont.
Zalando laat weten niet te bezuinigen op de reclame-uitgaven. Alleen in Duitsland wordt minder geïnvesteerd, stelt een woordvoerder. In andere markten is het reclamebudget volgens hem toegenomen, waardoor er onder de streep geen verschil is. “We hebben dus met dezelfde reclame-uitgaven meer omzet gegenereerd.”
Reacties 0