Het Amerikaanse schoenenlabel Crocs gaat een flinke reorganisatie doorvoeren. Hoewel de omzet in het tweede kwartaal met 3,6 procent steeg tot een kleine 377 miljoen dollar (280 miljoen euro), zag Crocs zijn winst in hetzelfde kwartaal met 44 procent dalen naar 19,7 miljoen dollar.

Het bedrijf komt daarmee in de problemen, die met een reorganisatie moeten worden opgelost. Crocs gaat wereldwijd honderd winkels sluiten. Daarnaast wil het schoenenlabel zijn productassortiment verkleinen tot voornamelijk de plastic schoenen waar het merk bekend om staat. Tevens brengt het schoenenmerk het aantal webwinkels wereldwijd terug van 21 tot 11. Deze stappen moeten dit jaar nog vier miljoen dollar opleveren. Vanaf 2015 zouden de maatregelen jaarlijks tien miljoen dollar besparen.

“We hebben een duidelijk plan voor de aanpak van de problemen. We werken er hard aan om veranderingen in het bedrijf door te voeren”, laat directeur Andrew Rees weten aan de Britse krant The Guardian. Sinds de beursgang in 2007 is de marktwaarde van Crocs met vijf miljard dollar gedaald. In totaal zullen 180 werknemers van Crocs tijdens de reorganisatie hun baan verliezen.