TEDi binnen anderhalf jaar naar dertien winkels

De Duitse discountformule TEDi opent eind augustus in Klazienaveen zijn dertiende filiaal in Nederland. De retailer is sinds zijn entree op de Nederlandse markt in maart vorig jaar voortdurend op zoek naar geschikte high traffic locaties. Dat laat een woordvoerder van TEDi weten in gesprek met RetailNews. “We houden de mogelijkheden op A-locaties en in grote winkelcentra scherp in de gaten.”

De groei van het winkelbestand is geen doel op zich voor de winkelketen, aldus de zegsman. “Niet de snelheid, maar de kwaliteit van de expansie staat voorop. Het tempo laat zich daarom niet voorspellen.”

De discountformule heeft de afgelopen tien jaar een sterke positie opgebouwd in zijn thuisland. In 2011 begon de expansie naar Oostenrijk en een jaar later werd TEDi ook in Slowakije en Slovenië geïntroduceerd. Inmiddels beschikt het concern over zo’n veertienhonderd winkels, die allemaal onder eigen beheer vallen. “We kennen geen franchise en zullen dat ook in de toekomst niet inzetten.” In totaal boekten de winkels in het boekjaar 2012/2013 zo’n 460 miljoen euro omzet.

De filialen van TEDi bevinden zich doorgaans op locaties waar klanten hun dagelijkse boodschappen doen, veelal B-locaties. “Naast voldoende traffic is namelijk ook een passende huurprijs noodzakelijk”, aldus de woordvoerder.

De breedte van zijn assortiment, zo’n drie- tot vierduizend artikelen per filiaal, is volgens hem een aanvulling op het bestaande winkelaanbod in Nederland. Klanten kunnen er terecht voor een vast assortiment met onder meer huishoudelijke, cosmetica- en drogisterijartikelen en speelgoed, aangevuld met goedkope seizoensartikelen. In tegenstelling tot winkelketens als Action en So Low doet TEDi niet aan partijhandel.

Waar de artikelwaarde van het merendeel van het assortiment laag is, hanteert de retailer volgens de woordvoerder juist een hoge standaard voor zijn winkels. Zo focust TEDi op een aantrekkelijke inrichting en uitstraling, terwijl er ook veel aandacht is voor duurzaamheid. “Recente voorbeelden zijn energiezuinige LED-verlichting en het gebruik van groene stroom.”

TEDi blijft zijn winkelconcept voortdurend ontwikkelen, stelt hij. Daarbij worden ook de mogelijkheden voor een webwinkel onderzocht. Vooralsnog doet TEDi net als de meeste van zijn branchegenoten echter niet aan online verkoop.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!