Eindhoven heeft het aantal bezoekers aan de binnenstad met ruim eenvijfde zien stijgen sinds Primark er een winkel heeft. Dat heeft adviseur Rien Romijn van Seinpost Adviesbureau berekend. De Ierse winkelketen opende in november 2013 een vestiging in de binnenstad.
Romijn wijst op de gegevens van vastgoedonderzoeker Strabo, die in opdracht van de gemeente Eindhoven via camera’s de passantenstroom bij het Piazza Center meet. Daarin is een stijging zichtbaar van dertien tot twintig procent. Eigenaar CBRE registreert eveneens een toename in het aantal consumenten dat gebruikmaakt van zijn ondergrondse parkeergarage.
De stijging in Eindhoven komt overeen met gegevens van eerder onderzoek van Romijn en Hans van Tellingen, directeur van Strabo. Een winkel van Primark leidt volgens hen gemiddeld tot vijftien à twintig procent extra bezoekers in het winkelgebied. Ook het aantal bezoekers in het winkelgebied rond de winkels van Primark in Hoofddorp, Zaandam, Almere, Zoetermeer, Eindhoven en Nijmegen namen met tien tot dertig procent toe. Omliggende fashionretailers noteren een omzetstijging van gemiddeld tien procent, stellen Van Tellingen en Romijn. “Maar de horeca plust met wel veertig procent.”
Eindhoven profiteert van 'Primark-effect'
Gepubliceerd op 8 augustus 2014 om 11:22
Reacties 0