Luxelabels beschuldigen Alibaba van verkoop nepproducten

Alibaba werkt de verkoop van namaakgoederen in de hand. Dat stelt moederconcern Kering van onder meer Gucci en Saint Laurent Paris.

Het Franse concern spande in juli al een rechtszaak aan tegen de Chinese e-commercegigant, maar trok die later terug. De concerns zouden in een ‘constructieve dialoog’ zijn. De aanklachten tegen individuele aanbieders van nepproducten gaan wel door. De rechtszaak wordt hervat als de luxelabels niet tevreden zijn over de besprekingen.

Alibaba’s webshops maken het volgens Kering ‘willens en wetens mogelijk voor een leger van namakers om hun illegale waren wereldwijd te verkopen’. Bijna zevenhonderd partijen verkopen openlijk namaakgoederen in de webwinkel Taobao, dat in handen is van Alibaba.

De etailer wist daarvan af omdat de prijs, materialen en productomschrijvingen aangaven dat het geen officiële artikelen waren. Daarnaast werden zoektermen als Cocci en Gucci als gerelateerde zoekopdrachten aan online shoppers getoond, zodat ze naar de nepartikelen werden geleid, aldus Kering. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!