GfK: Kwartaalomzet non-foodretail gedaald

De non-foodmarkten hebben over het tweede kwartaal de consumentenbestedingen met één procent zien krimpen ten opzichte van het eerste kwartaal. Dat concludeert marktonderzoeker GfK in GfK Retail Reports.

Winkels met bovenmode behaalden in het tweede kwartaal een half procent meer omzet. De omzet van ondermode groeide met anderhalf procent. Retailers met kindermode zagen hun omzet in de maand mei met twaalf procent flink plussen. Dat is te danken aan het mooie weer, aldus GfK. De beenmodemarkt noteerde met min 5,1 procent de enige omzetdaling binnen de fashionbranche.

De consumentenelektronicabranche profiteerde met een omzetplus van vijf procent flink van het WK voetbal. De omzet van de tv-markt groeide met achttien procent vergeleken met vorig jaar. In week 24 waarin het Nederlands elftal zijn eerste wedstrijd speelde en in week 25 werden de meeste tv’s verkocht.

Voor het derde achtereenvolgende kwartaal stijgen de verkopen van groot huishoudelijke apparaten, aldus GfK. Over het tweede kwartaal signaleert de marktonderzoeker een omzetgroei van 5,6 procent. Zowel de onderliggende volumes als gemiddelde prijs stijgen. Dat heeft volgens de onderzoekers mogelijk te maken met de stabiliserende huizenmarkt.

De boekenmarkt noteerde een omzetdaling van 11,5 procent. Daarbij speelt mee dat winkels die na een faillissement in het eerste kwartaal ondanks een doorstart nog dicht waren in de eerste weken van het tweede kwartaal.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!