Het aantal banen in de Nederlandse detailhandel neemt toe met de groei van webwinkels. Dat concludeert ING Economisch Bureau in een rapport dat dinsdag verschenen is.
De detailhandel is met 776 duizend banen goed voor ruim tien procent van de werkgelegenheid. Met veertienduizend starters in 2013 heeft de branche ook een groot effect op de bedrijvigheid, aldus ING. Een ruime meerderheid (64 procent) van de nieuwe bedrijven is een webshop.
Landelijk steeg de werkgelegenheid binnen retail tussen 2007 en 2013 met bijna vijf procent. Dat is te danken aan ruimere openingstijden van winkels, waardoor meer personeel nodig is. Tegelijkertijd neemt het aantal gewerkte uren per winkelmedewerker gemiddeld iets af. Daardoor worden meer mensen ingezet om dezelfde hoeveelheid werk te doen.
In Flevoland is de werkgelegenheid tussen 2007 en 2013 met meer dan twintig procent het sterkst gestegen. Zowel het aantal banen in fysieke winkels als bij webwinkels nam flink toe. In Friesland (0,9 procent), Zeeland (min twee procent), Gelderland (2,9 procent) en Limburg (2,1 procent) is de banengroei minder dan gemiddeld.
Ook bij webwinkels groeide het aantal werknemers, van ruim veertienduizend in 2007 tot ruim 35 duizend vorig jaar. Noord-Holland heeft met ruim 6.900 banen de meeste werknemers binnen e-commerce.
Opkomst e-commerce stimuleert banengroei
Gepubliceerd op 26 augustus 2014 om 07:20
Reacties 0