‘Pak leegstand aan met starters’

Voor het oplossen van de winkelleegstand moet meer aandacht komen voor de rol die beginnende zelfstandig ondernemers spelen. Dat stelt analist Gertjan Slob van marktonderzoeker Locatus. Starters worden volgens hem nauwelijks in de discussie over de toekomst van retail betrokken, terwijl zij juist nieuwe winkels openen.

Van de 5.430 panden die op 1 januari van dit jaar in de grootste stadscentra leeg stonden, waren er in augustus 1.404 volgens Locatus weer gevuld. Hoewel van deze panden het merendeel een andere functie heeft gekregen, zorgen bijvoorbeeld modewinkels, winkels met tweedehands spullen en retailers met partijgoederen als belangrijke invuller van de leegstand.

Van de nieuwkomers is 82 procent zelfstandig, terwijl dit aandeel onder alle winkels in de onderzochte centrumsteden 68 procent bedraagt, aldus Slob. De starters zijn volgens hem niet bang voor concurrentie van webwinkels, maar zien de beperkte koopbereidheid van consumenten als een groter probleem.

Daarnaast ervaren zij van gemeenten en centrummanagement ‘eerder tegenwerking dan hulp’. Zo kregen ze minimale hulp bij het opbouwen van hun naamsbekendheid. “Als de zelfstandig ondernemers succesvol zijn, zal vanzelf het aantal stoppers teruglopen en daarmee ook de leegstand”, zegt Slob.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!