Private equitybedrijf neemt belang in Toms

Oprichter Blake Mycoskie van schoenenlabel Toms heeft vijftig procent van zijn aandelen verkocht aan het private equitybedrijf Bain Capital. De helft wordt in een fonds voor sociaal ondernemerschap gestopt, zegt Mycoskie zonder verder financiële details bekend te maken. De waarde van Toms wordt geschat op 625 miljoen dollar (476 miljoen euro).

"Door deze samenwerking is Toms in staat om sneller te groeien en meer te geven aan mensen, dan we ooit hadden gedacht," aldus de oprichter. Het schoenenlabel werkt volgens het buy one, give one-principe, waarbij voor elk verkocht paar een kind in een ontwikkelingsland een nieuw paar schoenen krijgt.

In Nederland heeft Toms een eigen winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam en een webwinkel. Mycoskie zint op verdere uitbreiding in Europa en Azië. De retailer is momenteel online actief in onder meer Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Toms mikt met het buy one give one-principe vooral op millenials. Deze doelgroep vindt het belangrijk dat hun aankopen een doel hebben, blijkt uit onderzoek van Cone Communications. Bijna driekwart (72 procent) van de millennials gelooft bijvoorbeeld dat ze een positief effect op de maatschappij en het milieu kunnen hebben met hun aankopen.

Toms breidde het concept in 2011 uit met Toms Eyewear. Bij de aankoop van een bril helpt het bedrijf bij het herstel of de verbetering van het gezichtsvermogen van iemand uit een ontwikkelingsland. Daarnaast biedt het label koffie aan, waarbij voor elk verkocht pak koffie van Toms Roasting Co een week lang schoon water aan iemand in een ontwikkelingsland verstrekt wordt.

RetailTrends