RetailRookies: Stach Food en Hutspot

Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van RetailTrends Media verschijnt in RetailTrends 9 een serie over tien jonge spelers die het retaillandschap de komende jaren extra kleur gaan geven. Vandaag op RetailNews aandacht voor Stach Food en Hutspot.

Consumenten hebben nauwelijks tijd om gezond te koken, merkte oprichter Stach Schaberg van Stach Food. Vanuit vijf winkels in Amsterdam voorziet hij tweeverdieners daarom van verse kant-en-klaarmaaltijden. Hoewel binnen drie jaar vijf Stach Foods werden geopend, gaat het hem niet per se om de groei. “Verdere uitbreiding staat pas op de planning als de laatst geopende vestiging winst draait.”

Ook op online gebied laat Schaberg zich niet opjagen. Voorlopig is er volgens hem nog genoeg werk te doen op fysiek vlak. Die mentaliteit past volgens hem bij de huidige tijdsgeest. “Nederlanders denken door de crisis veel meer na over schulden en verantwoorde kostenstructuren. Groeien om het groeien en het ene gat met het andere stoppen horen daar niet bij.”

Ook Hutpot doet nog niet aan internetverkoop, hoewel dat volgens mede-eigenaar Nick van Aalst wel ‘een enorme kans’ is. “Er is nog geen online platform met een mengelmoes van merken en producten. Voor ons concept zou een Europese webshop zich goed lenen.”

Van Aalst zit met Reinier Bernaert en Pieter Jongens achter de formule Hutspot, die na de start in 2012 inmiddels over twee conceptstores en een bar beschikt. Meer dan honderdvijftig merken hebben al een ruimte gedeeld met kunstenaars, kookklassen en freelancers die in Hutspot een werkplek hebben. Er gelden eigenlijk geen restricties voor partijen die tijdelijk gebruik willen maken van één van de twee vestigingen. “Als we iets leuk vinden, kan het”, aldus Van Aalst.

Binnen Nederland is binnen nu en anderhalf jaar wel ruimte nog twee vestigingen van Hutspot, denkt hij. Dat moet dan ergens in de Randstad zijn. “Maar een winkel in Duitsland zou ook gaaf zijn.”

In het jubileumnummer van RetailTrends vertellen tien RetailRookies over hun onderneming en strategie. Naast Stach Food en Hutspot komen Graaggedaan.nl, Mud Jeans, Yoghurt Barn, De Schoenenfabriek, Leapp, Bilder & De Clercq, Colori Shoes en The Fixables aan het woord. Het jubileumnummer van RetailTrends verschijnt samen met EtailTrends 5. Klik hier voor informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends