Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van RetailTrends Media verschijnt in RetailTrends 9 een serie over tien jonge spelers die het retaillandschap de komende jaren extra kleur gaan geven. Vandaag op RetailNews aandacht voor De Schoenenfabriek en Bilder & De Clercq.
Zeventig procent van het assortiment van De Schoenenfabriek moet onderscheidend zijn, vindt Berend Ziengs. Traditionele schoenenwinkels zijn volledig op gezinnen of op een bepaald segment gericht en hebben veel overlap in assortiment. De Schoenenfabriek maakt volgens hem ‘gewaagde keuzes’. “Zoals de herenschoenen van Jeffrey West, een soort dandyschoenen met hakken. Uit zo’n keuze spreekt lef.”
Het afgelopen jaar was hectisch voor De Schoenenfabriek. Na de opening van de eerste winkel in 2013 in Groningen volgden vestigingen in Leeuwarden en Zwolle en een pop-up store. Hij ziet meer kansen. “Ruwweg komen zo’n 35 steden voor ons in aanmerking.” Daarbij kijkt hij al over de grens. Duitse klanten die de Groningse winkel bezoeken zijn namelijk positief. “In Duitsland zullen we zeker eerst een pop-up store openen.”
Foodconcept Bilder & De Clercq heeft ook internationale ambities. “Als we mogen dromen, doen we dat van Antwerpen, Londen en Parijs”, zegt medeoprichter Rogier Leopold. Buitenlandse klanten die de twee winkels in Amsterdam bezoeken zien een vestiging in San Francisco ook wel zitten. En Leopold ook. Waar Nederlanders calvinistisch en zuinig zijn, is geld voor Amerikanen volgens hem ‘veel minder een issue’.
In thuisbasis Amsterdam is ruimte voor vijf vestigingen van Bilder & De Clercq, denkt Leopold. “Wij bieden wat er in de winkelstraat nog miste: een plek waar je geïnspireerd wordt om gezond en lekker voedsel te bereiden, zonder dat dat veel tijd kost.”
In het jubileumnummer van RetailTrends vertellen tien RetailRookies over hun onderneming en strategie. Naast Schoenenfabriek en Bilder & De Clercq komen Mud Jeans, Stach Food, Hutspot, Graaggedaan.nl, Yoghurt Barn, Leapp, Colori Shoes en The Fixables aan het woord. Het jubileumnummer van RetailTrends verschijnt samen met EtailTrends 5. Klik hier voor informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
RetailRookies: De Schoenenfabriek en Bilder & De Clercq
Gepubliceerd op 9 september 2014 om 09:29
Reacties 0