Zalando zoekt winst bij leveranciers

Zalando wil grotere inkoopvoordelen bedingen bij zijn leveranciers om in de toekomst meer winst te boeken. Daarnaast kijkt de Duitse etailer naar de mogelijkheden om voorraadrisico’s meer bij leveranciers te leggen. Dat schrijft Zalando in zijn prospectus voor de aanstaande beursgang, waar Het Financieele Dagblad over bericht.

Zalando zag zijn nettoverlies sinds 2010 oplopen van 23,1 miljoen naar respectievelijk 59,7, 85,1 en 116,6 miljoen euro. Potentiële aandeelhouders hoeven volgens de onlinemoderetailer voorlopig geen rekening te houden met dividend. Daarnaast is er volgens Zalando ‘geen garantie dat het bedrijf winstgevend wordt of blijft’.

De etailer schreef in de eerste zes maanden van dit jaar voor het eerst sinds de oprichting in 2008 zwarte cijfers. Het bedrijfsresultaat kwam uit op twaalf miljoen euro bij een omzet van 1,05 miljard euro.

Om de winstgevendheid te verhogen verkleint Zalando tevens het marketingbudget. In Duitsland gaf Zalando al flink minder uit aan reclame. Zo werd in 2013 in totaal zestig miljoen euro geïnvesteerd, 45 procent minder dan een jaar eerder. In de eerste zes maanden van dit jaar daalden de uitgaven verder met 26,5 procent naar 23 miljoen euro.

Zalando brengt 1 oktober een belang van maximaal 11,3 procent naar de beurs om tussen de 507 en 633 miljoen euro op te halen. De opbrengst van de beursgang wordt gebruikt om te investeren in verdere groei.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!