‘Amazon wil deze maand online in Nederland’

Amazon heeft haast en wil eind september actief zijn op de Nederlandse e-booksmarkt. Dat zegt commercieel manager Martin Voigt van uitgeverij Nieuw Amsterdam tegen NRC Handelsblad. “Ik ben de afgelopen weken drie tot vier keer gebeld vanuit het Europees hoofdkantoor van Amazon in Luxemburg, of ik nog vragen had.”

Hij heeft echter geen haast om met de etailer samen te werken. “De voorwaarden van Amazon zijn voor ons onacceptabel.” Hij doelt op de tactiek van de e-commercereus om bijvoorbeeld een hoge inkoopkorting af te dwingen. Voigt wil niet zeggen om welk percentage van de inkoopprijs het gaat, maar Amazon negeert volgens hem het feit dat e-books onder het hoge btw-tarief van 21 procent vallen, tegen zes procent voor traditionele boeken. Daarnaast wil Amazon zelf bepalen hoe de e-books aan de man worden gebracht. In de praktijk kan dat betekenen dat de etailer met een abonnementsdienst komt, waar de uitgever geen invloed meer op heeft.

Andere Nederlandse uitgevers hebben volgens Voigt eveneens weinig haast om in zee te gaan met Amazon. Toen bol.com startte, was dat wel het geval. “Ze waren de eerste grote internetboekhandel, maar nu is Amazon de zoveelste speler op een rij. Wel een machtige, dus daarom moet je extra alert zijn.”

Op het moment dat Amazon in ons land actief wordt, staat bol.com een ‘interessante uitdaging’ te wachten, stelt directeur Michael van Everdingen van de Koninklijke Boekverkopersbond. “Er komt een concurrent die hetzelfde doet. Dan gaat het erom hoe goed het merk bol.com verankerd zit in de hoofden van klanten en hoezeer zij wel of niet veranderingsbereid zijn.” Voor zelfstandige boekhandels is het belangrijk om zich te richten op een sterke binding met klanten en hun regionale functie te benadrukken. Winkelketens als AKO en Bruna krijgen het volgens hem moeilijk, omdat zij geen breed assortiment hebben.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!