Zalando aast met zijn aanstaande beursintroductie op snelle groei van zijn marktaandeel om vervolgens de prijzen te verhogen. Alle internetondernemingen volgen min of meer een dergelijke strategie, stelt hoogleraar e-commerce Cor Molenaar in het Algemeen Dagblad. “Het zou mij niet verbazen als ook Zalando dat doet.”
De Duitse etailer gaat woensdag naar de beurs in Frankfurt en hoopt daar zo'n zeshonderd miljoen euro op te halen. Een groot deel van de opbrengst wordt volgens Molenaar op een spaarrekening gezet, om ‘de oorlogskas te versterken’. “De concurrentie wordt de komende jaren moordend. Dan kan je maar beter veel geld achter de hand hebben.”
De beursgang van Zalando is zijn ‘laatste kans’, zei de Duitse e-commercespecialist Patrick Palombo eerder. Zalando heeft zijn omzet gekocht met agressieve marketing en het is maar de vraag wat er gebeurt wanneer de etailer daarmee stopt vanuit kostenoverwegingen, aldus Palombo.
Zalando’s strategie is juist ‘heel slim’, zegt Molenaar in Het Financieele Dagblad. “Bij schoenen denken consumenten als eerste aan Zalando. Dat verdwijnt niet zomaar.” De etailer kan flink profiteren van de klantenkring die de afgelopen jaren is opgebouwd. “Zeker als ze hun productaanbod verder uitbreiden.” Zodra de etailer over voldoende marktaandeel beschikt en de prijzen heeft verhoogd, zal Zalando zich opsplitsen in allerlei takken, aldus Molenaar. “Eén voor schoenen, één voor kleding, etcetera. Zo werken jonge mensen met jonge bedrijven.”
'Zalando wil met beursgang oorlogskas versterken’
Gepubliceerd op 29 september 2014 om 09:11
Reacties 0