Cartier wil sites met namaakproducten blokkeren

Luxemerk Cartier stapt naar het Britse Hooggerechtshof om te zorgen dat websites die namaakproducten verkopen door internetaanbieders worden geblokkeerd. De horlogefabrikant is daarmee het eerste bedrijf dat, op grond van het merkenrecht, via de hoogste rechter blokkades wil afdwingen van sites die logo’s misbruiken.

Cartier heeft zijn pijlen gericht op de Britse aanbieders BSkyB, BT, EE, TalkTalk en Virgin Media. De betrokken rechter Justice Arnold zegt echter rekening te zullen houden met de implicaties van een dergelijk verbod voor internetgebruikers. De Open Rights Group vindt dat merkhouders teveel macht zouden krijgen, wanneer zij hele websites kunnen platleggen vanwege de activiteiten van slechts een aantal verkopers.

Namaakgoederen bezorgen merken volgens Business Action to Stop Counterfeiting and Piracy (BASCAP) wereldwijd meer dan zeshonderd miljard dollar (450 miljard euro) schade. Merken lopen niet alleen omzet mis, maar kunnen ook te maken krijgen met imagoschade. In totaal zijn in 2013 bijna 36 miljoen artikelen in beslag genomen bij de EU-grenzen. Met name sportschoenen (achttien procent) en kleding (zeventien procent) mogen de EU vaak niet in vanwege plagiaat of piraterij. Nagemaakte producten mogen sinds dit voorjaar ook binnen de EU worden ingenomen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!