Kringloopwinkels hebben vorig jaar voor het eerst de omzet en het aantal vestigingen zien teruglopen. De omzet van de 180 winkels die bij branchevereniging BKN zijn aangesloten liep met drie procent terug naar 79 miljoen euro, zo meldt de NOS.
In 2009 waren er nog ruim tweehonderd kringloopwinkels. De ‘vette jaren’ voor de sector zijn voorbij, zegt BKN-directeur Leonie Reinders. Kringloopwinkels hebben volgens haar onder meer last van de opkomst van discountformules als Primark, Action en Big Bazar. “Vroeger was de kringloopwinkel het adres voor leuke koopjes, nu hebben we die exclusiviteit niet meer.”
Daarnaast kampt de branche met een stoffig imago. Zo gaan veel winkels volgens haar niet mee in de veranderende wensen van de consument. Die verwacht volgens een intern rapport een up-to-date website als die van Marktplaats, maar de meeste kringloopwinkels kunnen niet aan die vraag voldoen.
“We worden links en rechts een beetje ingehaald”, zegt Marcel van Goch, directeur van Opnieuw & Co in Dordrecht. De sector moet zich volgens hem opnieuw uitvinden door onder meer het assortiment sneller te vernieuwen. Het aanbod wordt echter steeds schraler, merkt Reinders. “We zitten door de crisis duidelijk wat langer op een bank en dragen wat langer onze kleding.”
Reacties 0