'WhatsApp kan brand engagement flink vergroten'

Retailers en merken moeten serieus nadenken over de mogelijkheden die WhatsApp biedt om jongeren te bereiken. Dat zei commercial development director Bram van Schaik van TNS Nipo dinsdag tijdens het TMA Jaarcongres.

“Instant messaging verovert snel terrein. Voor retailers en merken liggen daar kansen om in te spelen in het path to purchase”, zegt Van Schaik op basis van het Connected Life-onderzoek dat TNS Nipo in vijftig landen hield. Voor 46 procent van de Nederlandse consumenten tussen zestien en 24 jaar is WhatsApp het favoriete platform. Facebook volgt met 33 procent op de tweede plaats, zo blijkt uit dit onderzoek.

WhatsApp wordt nog weinig ingezet als middel om jongeren te bereiken, merkt Van Schaik. De Israëlische chocoladefabrikant Klik Chocolate startte in 2013 een campagne via het instant messagingplatform om meer brand engagement met tieners te creëren. De fabrikant riep hiervoor een WhatsApp-versie van het spel Simon Says in het leven. Klik Chocolate publiceerde een telefoonnummer op zijn Facebookpagina, zodat fans de fabrikant konden toevoegen aan hun contactenlijst in WhatsApp. Daarna startte een game waarbij gebruikers opdrachten moesten vervullen. Zo konden ze via de instant messagingapp foto’s van hun gezicht versturen als de chocolade op was. Meer dan tweeduizend tieners deden mee aan de game en 91 procent vervulde de opdrachten die Klik Chocolate gaf.

Wereldwijd staat 44 procent van de consumenten open voor een dergelijke engagement met merken, zegt Van Schaik. “Van de Nederlanders is dat echter slechts zestien procent. Nederlanders zijn ‘hard to get’.” Een campagne via WhatsApp kan daarnaast als opdringerig worden ervaren. “Daarom is het belangrijk dat een campagne wordt afgestemd op de juiste doelgroep en relevant is.” Voor consumenten uit ons land ligt volgens hem de waarde van interactie met merken in toegang tot reviews en onlineservices. “Shoppers willen gemak en relevantie. Als je die twee kan samenbrengen, wordt de klant blij en een blije klant geeft meer uit.”

Bekijk op Pinterest een video van de campagne van Klik Chocolate op WhatsApp.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!