Prestaties franchisesectoren blijven achter

De afzetontwikkeling van de belangrijkste franchisesectoren ligt ver achter op het niveau van de economie als geheel. De grootste franchisesectoren (detailhandel, horeca en zakelijke dienstverlening) zijn nog altijd niet over de klap van de economische crisis heen. Dat concludeert het ING Economisch Bureau in het rapport Krachtenbundeling franchisenemers sleutel tot succes, dat donderdag is verschenen.



Doordat de omzetten onder druk staan, vragen franchisenemers zich steeds vaker of de marges binnen de organisatie wel eerlijk worden verdeeld. Daarnaast ontstaan interne discussies over de manier waarop de franchiseorganisatie omgaat met grote strategiewijzigingen, bijvoorbeeld over het creëren van een verdienmodel met e-commerce. Waar volwassen formules lang op zoek waren naar een antwoord op de opkomst van onlineverkopen, ontwikkelden nieuwkomers juist nieuwe businessmodellen. ‘Franchise kan als bedrijfsmodel de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de formule beperken, doordat de aangesloten zelfstandige ondernemers allemaal overtuigd moeten zijn van een strategiewijziging,’ schetst ING.

Het blijft een uitdaging om te werken aan een transparante en gelijkwaardige samenwerking tussen franchisegevers en –nemers en tussen franchiseondernemers onderling. Franchiseconstructies functioneren het beste wanneer er sprake is van een ‘constructieve samenwerking die over en weer stimulerend werkt’, aldus het rapport. Een heldere communicatie, duidelijke afspraken en taakverdeling en een gezamenlijke visie op de lange termijn zijn onmisbare onderdelen van een goede samenwerking. Daarbij moeten de franchisenemers en –gevers een duidelijk voordeel ondervinden van de samenwerking, maar ook tijdig afscheid nemen wanneer de voordelen van een samenwerking niet opwegen tegen de nadelen, stelt de bank.

Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends