Drie grootbanken faciliteren retourpinnen

Retailers die klant zijn bij Rabobank, ING of ABN AMRO kunnen shoppers voortaan retourpinnen aanbieden. Een klant die een aankoop wil retourneren, kan het aankoopbedrag daardoor op hun betaalrekening teruggestort krijgen.

Om dit te faciliteren dienen retailers een contract met hun bank af te sluiten. Het aantal retailers dat retourpinnen aanbiedt zal de komende jaren flink groeien, voorspelt Betaalvereniging Nederland. Retourpinnen bevordert de veiligheid, omdat de hoeveelheid contant geld in de winkel afneemt. “Onze leden streven ernaar om het gebruik van contant geld te verminderen door pinnen te stimuleren. Met retourpinnen zetten we dus weer een stap in de goede richting”, laat algemeen directeur Piet Mallekoote weten.

Consumenten kunnen alleen gebruikmaken van retourpinnen als de aankoop met een betaalpas of creditcard is betaald. Bij welke bank men bankiert, is niet relevant. De shopper voert zijn pas in, waarna de retailer een retourpinnentransactie start. Het bedrag is de volgende dag bijgeschreven op de rekening van de klant, die een ondertekende bon van de retailer meekrijgt als bewijs.

Rabobank introduceerde retourpinnen in april als eerste Nederlandse bank bij kledingketen Score. Inmiddels biedt meubelketen IKEA in samenwerking met ING dezelfde service in al zijn Nederlandse vestigingen, behalve in Delft.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!