Alibaba vaart opnieuw wel bij Singles Day

Alibaba boekte in het eerste uur van Singles Day al twee miljard dollar omzet. De nationale vrijgezellendag wordt elk jaar op 11 november in China gevierd waarbij online shoppers profiteren van hoge kortingen.

“Ik verwacht dat het aantal verkochte artikelen eng wordt”, zei oprichter Jack Ma van Alibaba eerder deze week. Hij schat dat dit jaar tweehonderd miljoen bestellingen worden verstuurd. Vorig jaar waren dat er 150 miljoen.

Singles Day komt uit de koker van Alibaba, dat bij de editie in 2013 een omzet van 5,7 miljard dollar (4,6 miljard euro) boekte. Andere retailers haken ook aan bij het initiatief. Fashionketen Zara doet dit jaar bijvoorbeeld voor het eerst mee. Alibaba’s platforms Tmall en Taobao zijn volgens schattingen van Boston Consulting Group (BCG) goed voor zeventig tot tachtig procent van de transacties die op deze dag plaatsvinden.

Sommige retailers die zich aansluiten bij de vrijgezellendag worden uiteindelijk mogelijk teleurgesteld, stelt BCG. Singles Day is voor retailers een gelegenheid om het aantal online shoppers op te schroeven. Dat percentage ligt nu op circa een kwart van de Chinese bevolking. “De kortingen op Singles Day overtuigen veel Chinezen om voor de eerste keer een online aankoop te doen”, zegt partner Jeff Walters van BCG. Doordat het aantal online shoppers op termijn zal stijgen, daalt het gespendeerde bedrag per persoon uiteindelijk, ‘omdat het gebruikelijker wordt het hele jaar door kortingen te gegeven, waardoor Singles Day minder speciaal wordt.’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!