Ahold heeft zijn omzet in het derde kwartaal met 1,9 procent zien groeien tot 7,5 miljard euro. De nettowinst nam ten opzichte van vorig jaar 7,9 procent toe tot 178 miljoen euro. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers.
In het tweede kwartaal noteerde Ahold nog zowel een omzet- als winstdaling. Over de eerste drie kwartalen boekte het retailconcern nu 1,7 procent minder omzet. Het nettoresultaat ligt 83,9 procent lager op 375 miljoen euro, doordat Ahold vorig jaar zijn belang in de Scandinavische retailer ICA verkocht.
Het retailconcern zag zijn omzet in het laatste kwartaal zowel in Nederland als in de Verenigde Staten en Tsjechië toenemen. In Nederland viel de omzet 1,4 procent hoger uit dan een jaar eerder, maar de identieke omzetgroei liep met 1,1 procent terug. Dat is voornamelijk het gevolg van een lagere omzet bij de Albert Heijn-supermarkten in Nederland, aldus ceo Dick Boer in een toelichting. Het marktaandeel van de winkelketen bleef volgens het concern gelijk aan dat van vorig jaar.
De online activiteiten in Nederland (bol.com en AH.nl) groeiden opnieuw met dubbele cijfers. Daarnaast boekte ook AH België een sterke omzetgroei, aldus Boer.
Voor het komende periode verwacht Ahold een betere omzetontwikkeling, als gevolg van investeringen in de klantpropositie en de verdere ontwikkeling van zijn formules en productaanbod. Zo heeft Albert Heijn verbeterde formuleonderdelen geïntroduceerd die uitgerold kunnen worden naar de grotere winkels en worden vestigingen van AH to go omgebouwd naar een nieuw format.
Reacties 0