Bijna een op de drie retailers in ons land is van plan met Amazon samen te werken. Zeven procent verkoopt al via Amazon. Dat blijkt uit onderzoek dat GfK in opdracht van Shopping2020 onder experts uit het onderzoeksprogramma heeft uitgevoerd.
Van de 164 ondervraagde retailers staat 65 procent niet open voor een samenwerking met de etailreus die deze week zijn intrede in ons land maakte. Eenderde verwacht dat lancering van Amazon.nl een positieve invloed zal hebben op de marktpositie van zijn organisatie, terwijl datzelfde percentage negatieve gevolgen verwacht.
Retailers zien enerzijds mogelijkheden voor hun onderneming bij Amazon, maar zijn zich tegelijkertijd bewust van de impact die de komst van het concern heeft, stelt head of retail Marco Wolters van GfK. “Dan is het logisch dat veel retailers voor de ‘if you can’t beat them, join them’-strategie kiezen.”
Van de respondenten die het concern van Jeff Bezos als internationale speler met de meest negatieve impact op hun organisatie beschouwen, past 28 procent hun businessmodel aan. Een vrijwel even hoog percentage (27 procent) komt voorlopig niet in actie. Een meerderheid van 55 procent vindt dat Amazon een kostenvoordeel heeft ten opzichte van hun eigen bedrijfsvoering, terwijl 22 procent niet adequaat kan reageren op de komst van de e-commercegigant. Dat laatste gaat volgens 57 procent in ieder geval gepaard met flinke investeringen op bijvoorbeeld het gebied van systemen.
Nederland kan weleens de eerste markt zijn waar Amazon het moeilijk krijgt, zegt hoogleraar Kitty Koelemeijer aan Nyrenrode Business Universiteit. Nederlandse consumenten zijn volgens haar ‘verwend’ door spelers als bol.com, Coolblue en Wehkamp. “Zij evenaren het serviceniveau van Amazon en excelleren in klanttevredenheid.”
Eenderde retailers wil samenwerking met Amazon
Gepubliceerd op 14 november 2014 om 10:48
Reacties 0