Buitenlandse investeringsmaatschappijen tonen regelmatig interesse in de Nederlandse sportwebshop FuturumShop. Het afgelopen anderhalf jaar is oprichter Harmen van der Meulen al een paar keer benaderd door ondernemingen uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Dat laat hij weten in een interview in het novembernummer van EtailTrends.
De geïnteresseerde partijen willen expanderen naar Europa, zegt Van der Meulen. “Het gaat soms om bedrijven met een miljardenomzet die blijkbaar voor relatief lage kosten een bestaande marktpositie willen kopen.” Nederland geldt volgens hem dan als uitvalsbasis voor de rest van het continent.
De oprichter heeft de deur voor overnamebeluste bedrijven vooralsnog dichtgehouden. “We hebben hier iets opgebouwd en ik ga nog elke dag met plezier aan de slag, dus dat verkoop ik niet aan de eerste de beste bieder”, stelt hij.
In Nederland zijn momenteel al enkele buitenlandse spelers actief, zegt Van der Meulen. Zo zijn de Duitse formules Rose Versand en Bike24 hier gevestigd, terwijl het Britse Chain Reaction aanstalten maakt om de markt te betreden. Deze partijen zien Nederland echter voornamelijk als een soort extra provincie van hun eigen land, stelt hij. “Hun impact is beperkt.”
FuturumShop is zelf sinds 2005 actief in Duitsland. In EtailTrends 6 vertelt Van der Meulen over de moeilijkheden en mogelijkheden van de Duitse markt. Daarnaast laat hij weten te worstelen met de invulling van de eerste fysieke winkel, die in het voorjaar opent. “Mik je op harde sales of is zo’n winkel vooral een marketingtool?” Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends en EtailTrends.
Reacties 0