De non-foodretail heeft over het derde kwartaal 0,3 procent meer omzet geboekt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat concludeert marktonderzoeker Gfk in GfK Retail Reports.
Winkels met groot- en klein huishoudelijke apparaten laten een omzetgroei van respectievelijk acht en tien procent zien. Dat is volgens GfK te danken aan het herstel van de woningmarkt. Zo steeg het aantal verkochte keukenapparaten, terwijl de omzet van wasmachines en droogtrommels als gevolg van onder meer het slechte weer in augustus met tien procent groeide.
De retailers uit de fiets-, doe-het-zelf- en fotobranche boekten geen omzetgroei. Datzelfde geldt voor de markten consumentelektronica, fashion en boeken. Deze segmenten vertoonden volgens GfK een daling tussen de min 1,2 en min negen procent.
Het is te vroeg om te spreken van een structureel herstel, zegt director retail & entertainment Benelux Maikel Verhaaren van GfK. Het keerpunt is daarentegen volgens hem bereikt. "Hoewel er steeds minder retailers omvallen, blijft het aantal faillissementen in de detailhandel significant groot. Alertheid blijft dus geboden", aldus Verhaaren.
GfK: Plusje voor non-foodbranche
Gepubliceerd op 17 november 2014 om 10:32
Reacties 0