Organisaties luiden noodklok over parkeerbeleid

Het is hoog tijd dat gemeenten en parkeerexploitanten werk maken van goed bereikbare parkeervoorzieningen met een klantvriendelijk tarief. Dat stellen Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en ANWB gezamenlijk in het paper Parkeren in de binnenstad.

Gemeenten halen dit jaar 660 miljoen euro aan parkeeropbrengsten op en dat komt grotendeels uit de zak van kortparkeerders, dé bezoeker van de binnenstad, zeggen de organisaties. Het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen is tussen 2008 en 2013 met zestien procent gedaald, zo bleek in november 2013 uit onderzoek van parkeeradviesbureau Spark en Erasmus Universiteit Rotterdam. ‘Als bezoekers eenmaal wegblijven door de parkeertarieven is het heel moeilijk om hen weer aan te trekken’, aldus de drie partijen.

Om het tij te keren, pleiten ze voor het invoeren van parkeren per minuut. Daarnaast moet het mogelijk worden om parkeerkosten automatisch achteraf te betalen. Als een consument bijvoorbeeld via een maandelijkse afrekening zijn parkeerkaartjes voldoet, zou hij minder psychologische barrières ervaren om zijn auto in de binnenstad neer te zetten.

Gemeenten merken nu de gevolgen van het parkeerbeleid, zegt secretaris Jildau Schuilenburg van Detailhandel Nederland. "Ze schaffen nu snel de parkeerbelasting weer af, maar als je de consument wegjaagt is die niet zomaar terug."  

In verschillende middelgrote gemeenten kunnen shoppers inmiddels gratis parkeren om hen naar de winkelcentra te trekken. Zo hoeven consumenten in het Noord-Hollandse Zaanstad niet meer te betalen voor een parkeerplek. De maatregel werd op verzoek van winkeliers ingevoerd, zo schrijft De Gelderlander. "Het is te vroeg om conclusies te trekken, maar de eerste reacties zijn positief", aldus een woordvoerder van de gemeente. Hoewel er meer geparkeerd wordt, is er volgens hem nog voldoende plaats.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends