Feestdagen geven detailhandel flinke impuls

De Nederlandse detailhandel kan tijdens de feestdagen op 1,3 miljard euro extra omzet rekenen. Elk huishouden geeft in november en december gemiddeld 170 euro extra uit in de winkels. Dat meldt het CBS maandag.

Vooral speelgoedwinkels beleven volgens het statistiekbureau gouden tijden in de laatste maanden van het jaar, wanneer zo’n dertig procent van de jaaromzet wordt geboekt. De extra feestdagenomzet is in deze branche goed voor meer dan de helft van de totale omzet in november en december. Per kind wordt in november en december ongeveer 110 euro uitgegeven aan speelgoed.

Na de speelgoedbranche profiteren slijterijen het meest van extra feestdagenomzet, gevolgd door winkels in huishoudelijke artikelen en elektronicazaken. Kleine elektrische huishoudelijke apparatuur, smartphones en computerapparatuur vormen volgens het CBS gewilde cadeaus. In de laatste twee maanden van het jaar wordt zo’n 930 miljoen euro bij gespecialiseerde elektronicaverkopers gekocht, waarbij ongeveer 175 miljoen euro in direct verband staat met de feestdagen.

Internetwinkels kunnen 13,5 procent extra feestdagenomzet verwachten. Kledingwinkels, supermarkten en schoenwinkels boeken minder feestdagenomzet dan het gemiddelde in de detailhandel (8,4 procent). De dhz-branche heeft het als enige minder druk in november en december, ten opzichte van de eerste tien maanden van het jaar.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends