'IKEA meest inspirerende merk van Nederland'

IKEA is door Nederlandse consumenten voor de tweede keer op rij verkozen tot het meest inspirerende merk. Onder marketingprofessionals is IKEA het op twee na meest inspirerende merk, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Synergie onder ruim dertienhonderd respondenten.

Uit een eerste exploratief onderzoek onder 254 respondenten blijkt dat een merk vier elementen moet hebben om inspirerend te zijn: bijzondere producten, een sprankelende organisatie, een authentieke visie en de mogelijkheid om je mee te verbinden. IKEA wordt door de consumenten gemiddeld het beste op deze punten beoordeeld, voor de Efteling en Tesla. Starbucks staat op de vijfde plek, terwijl de Nederlandse retailers Dille & Kamille, Rituals en bol.com ook een plek in de top tien hebben bemachtigd.

De score van IKEA ligt iets lager dan vorig jaar. De Zweedse woonwinkelketen scoort echter nog altijd het hoogst op de pijlers organisatie en relatie, terwijl alleen Starbucks meer bijzondere producten aanbiedt. Op het gebied van visie staat IKEA op de vijfde plaats.

Apple is volgens Nederlandse marketingprofessionals het meest inspirerende merk, vooral door de hoge waardering op het element producten. Google en IKEA maken de top drie compleet, terwijl ook de Nederlandse retailers Coolblue, Marqt, bol.com en Albert Heijn in de top tien zijn opgenomen. Het onderzoek onder marketingprofessionals is dit jaar voor het eerst gehouden.

Top tien meest inspirerende retailmerken volgens consumenten:

20142013RetailerTotale score
11IKEA1113,98
58Starbucks1067,98
8-Dille & Kamille1055,63
9-Rituals1053,63
106bol.com1046,95
15-G-Star1021,17
1616Jumbo1020,91
1923Coolblue1018,64
2320Albert Heijn1011,48
3013HEMA994,60

Meest inspirerende retailmerken volgens marketingprofessionals:

2014RetailmerkTotale score
3IKEA1202,98
6Coolblue1165,77
7Marqt1146,30
9bol.com1105,93
10Albert Heijn1096,17
11HEMA1084,45
13G-Star1076,70
15Jumbo1068,99

Bekijk op RetailWatching vijf recente marketingcampagnes van IKEA, zowel uit binnen- als buitenland.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!