De winkelverkopen tijdens de sinterklaasperiode liggen nagenoeg op hetzelfde niveau als vorig jaar. In de eerste drie weken van deze periode is één procent meer omgezet. Dat meldt de NOS op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Detailhandel Nederland verwachtte dat winkeliers dit jaar drie procent meer omzet zouden boeken, mede door de commotie rond Zwarte Piet. Vooral de verkoop van consumentenelektronica blijft echter achter, aldus GfK. Huishoudelijke apparaten als citruspersen, blenders en ontharingsapparaten worden juist meer verkocht dan vorig jaar.
Winkeliers zien zaterdag als de laatste dag van de sinterklaasperiode. Alleen als de laatste verkoopdagen extra goed blijken, is de omzetstijging van drie procent volgens de NOS nog haalbaar.
Webwinkels hebben hun omzet in de vijf weken voor Sinterklaas met 27 procent zien toenemen, laat Thuiswinkel.org weten. In totaal zorgt de koopjesperiode volgens de belangenvereniging daarmee voor 170 miljoen extra omzet. Vooraf sprak Thuiswinkel.org al een verwachting uit van een groei van ruim 25 procent.
Reacties 0