In het nieuwe vlaggenschip van Starbucks kunnen klanten koffie drinken terwijl ze het complete brandproces bekijken.
De Reserve Roastery and Tasting Room is gevestigd in Seattle, de thuisbasis van de Amerikaanse koffieketen en ligt op steenworpafstand van een reguliere vestiging. Het pand is volledig gewijd aan het roosterproces, koffiecursussen en de verkoop van Reserve-koffie, het premiummerk van Starbucks.
“Met deze branderij komt een jarenlange wens in vervulling”, reageert ceo Howard Schultz. Het is volgens hem een eerbetoon aan het streven van Starbucks naar ‘koffieinnovatie’ en moet zijn klanten de meest overweldigende en zintuiglijke demonstratie geven van de manier waarop de keten zijn koffie klaarmaakt.
Het pand dateert uit 1920 en beschikt over zo’n veertienhonderd vierkante meter vloeroppervlak, waarvan ruim eenderde is gereserveerd voor een café en proefruimte.
De branderij moet het aanbod Reserve-koffie de komende jaren verdubbelen. In het eerste jaar wordt er naar verwachting 1,4 miljoen pond koffie geroosterd, voldoende om alle verkooppunten te bevoorraden.
De komende vijf jaar worden minstens honderd winkels van Starbucks uitgerust met een winkelervaring rond zijn Reserve-koffie, te beginnen in Chicago, Los Angeles, New York, San Francisco en Washington.
Het initiatief van Starbucks doet denken aan de branderij van Coffeecompany. De Nederlandse koffieketen beschikt sinds augustus vorig jaar over een eigen branderij, dat tevens als proeflokaal voor eigen medewerkers en bezoekers wordt ingezet. Ook daar worden de bonen voor de luxere koffies gebrand.
Reacties 0