Doordat de volumes in non-food zijn gedaald tot een bijzonder laag niveau, profiteert deze sector het meest van het herstel. Dit jaar wordt er al een procent meer verkocht, maar in 2016 stijgt het volume met 2,25 procent. Dat stelt ABN AMRO in een vrijdag verschenen sectorprognose.
In de meeste subsectoren blijft het herstel de komende jaren beperkt tot onder de twee procent. Een uitzondering is de elektronicabranche, die volgens de bank historisch gezien sowieso een sterk volatiele volumeontwikkeling kent in vergelijking met andere branches. In 2016 verkopen de elektronicawinkels naar verwachting 3,5 procent meer dan het jaar ervoor.
Het ING Economisch Bureau kwam vrijdag al met zijn prognose voor 2014 en 2015. Die bank verwacht een omzetgroei van respectievelijk een half procent en 1,3 procent. ABN AMRO schat op zijn beurt dat de volumeontwikkeling in retail dit jaar uitkomt op 0,75 procent en anderhalf procent in 2015. Voor 2016 verwacht de bank een verdere groei van 1,75 procent. De detailhandel profiteert met name van het herstel van de particuliere consumptie.
De omzet blijft volgens ABN AMRO echter ook de komende jaren achter bij de volumeontwikkeling door de negatieve prijsspiraal waarin de sector verkeert. “Maar goed. Hoewel niet alle problemen voorbij zijn, lijkt de vrije val van het volume in de retailsector tenminste ten einde”, aldus sectoreconoom Mathijs Deguelle.
Volumeontwikkeling per branche (in procenten):
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Doe-het-zelf | -9,3 | 2,5 | 2 | 1,5 |
Drogisterijen | -2,9 | -1 | 1 | 1,5 |
Elektronica | -7,5 | 4,5 | 2,5 | 3,5 |
Kledingzaken | -4 | 1,5 | 2 | 2 |
Online retail* | 9 | 9 | 8 | 7,5 |
Schoenwinkels | -10 | 2 | 1,5 | 2 |
Supermarkten | -1,1 | 1 | 1 | 1 |
Woonwinkels | -6,6 | -1 | 1,5 | 1 |
Totaal | -3,9 | 0,75 | 1,5 | 1,75 |
* omzetontwikkeling
Reacties 0