RetailWatching tipt zes boeken die professionals in retail niet kunnen missen. Een selectie van de meest opvallende en inspirerende boeken die onlangs verschenen, zoals over de kansen van big data in Wij zijn big data en de personen die aan de wieg van de digitale revolutie stonden in The Innovators.
Bedwing het monster
Social media domineren in toenemende mate het leven, zowel zakelijk als privé. Updates worden amper gelezen, fans blijken weinig waard, en adverteren blijkt vaak onrendabel. Consumenten lijden aan een 'like-verslaving’, worden overspoeld met berichten en advertenties, en zien hun netwerk vervuilen. De auteur analyseert hoe en waarom consumenten en bedrijven social media inzetten en laat zien hoe ondernemers zowel de regie als het plezier bij het gebruik van deze kanalen in handen houden.
Auteur: Jeroen Bertrams
Prijs: 18,95 euro
Wij zijn big data
Alles is meetbaar, van onze hartslag tijdens een rondje joggen tot de looppatronen in winkels. Door die data te gebruiken, kunnen indrukwekkende analyses worden gemaakt en ontstaat een nieuwe samenleving, waarin technologie en maatschappij met elkaar zijn verweven. Ondanks de vrees van veel consumenten is het feit dat big data een steeds grotere rol speelt in de maatschappij volgens de auteurs niet per se bedreigend voor privacy. Verantwoorde data-analyses openen de deur naar een kansrijke toekomst.
Auteur: Nart Wielaard & Sander Klous
Prijs: 19,99 euro
Onbeperkt houdbaar
Nieuwe tijden vergen nieuwe vaardigheden, betoogt de auteur. Hoe zorgt u ervoor dat u ondanks alle veranderingen houdbaar blijft als werknemer? De kwaliteiten waar u nu mee scoort, zijn over vijf jaar al belegen. Hoe voorkomt u dat u achter de feiten aanloopt? Onbeperkt houdbaar is voor leidinggevenden die succesvol en scherp willen blijven en dezelfde kwaliteiten van hun werknemers verwachten.
Auteur: Jeroen Busscher
Prijs: 19,95 euro
Versnellen!
Het valt niet mee om als onderneming zowel te groeien als consolideren en aan te haken op nieuwe ontwikkelingen. John Kotter deelt praktisch toepasbare principes waarmee dat wel lukt. Bedrijfshiërarchie is volgens hem de belemmerende factor bij veranderingen. Kotters idee is een duaal besturingssysteem: een effectieve hiërarchie die groei mogelijk maakt en een open netwerkstructuur die tijdig de organisatie bijstuurt. Daardoor ontstaat een structuur die meegroeit met veranderende markten.
Auteur: John Kotter
Prijs: 26,99 euro
De eekhoorn die in de boom klimt
Gedurende een loopbaan kunnen iemands ware drijfveren en talenten ondersneeuwen, waardoor een voldaan gevoel na afloop van een werkdag verdwijnt. Dit boek schetst hoe dat te veranderen is. In De eekhoorn die in de boom klimt beschrijft de auteur de thema's rond de persoonlijke drijfveren van werknemers en toont ze aan hoe die onbewust persoonlijke en professionele keuzes beïnvloeden.
Auteur: Annet Brinkhuis
Prijs: 24,95 euro
The Innovators
De digitale revolutie is te danken aan een groep hackers, nerds en briljante geesten. In dit Engelstalige boek wordt onder meer hun gedachtegang en de processen rond de digitalisering belicht. De schets voert langs onder meer de dochter van de Britse dichter Lord Byron die in 1840 pioneerde met programmeren, Bill Gates, Steve Wozniak, Steve Jobs en Tim Berners-Lee. Ook het effect van teamwork op creativiteit wordt belicht.
Auteur: Walter Isaacson
Prijs: 29,99 euro
Leestips? Mail de redactie via redactie@retailwatching.nl
Reacties 0