Hornbach ziet omzet groeien

Bouwmarktketen Hornbach heeft over de eerste negen maanden een omzetstijging van 6,3 procent gerealiseerd. Daarmee komt de omzet van de Duitse retailer over het gebroken boekjaar uit op 2,85 miljard euro.

Ondanks dat de doe-het-zelfketen naar eigen zeggen te maken had met moeilijkere marktomstandigheden dan het voorgaande jaar kwam de omzet in het thuisland uit op 1,56 miljard euro. Dat is 8,2 procent meer dan een jaar eerder. De activiteiten in de rest van Europa waren met een plus van 4,8 procent goed voor 1,109 miljoen euro.
Hornbach Group zag zijn winst met 13,1 procent stijgen naar 119 miljoen euro.

De keten beschikt over 147 bouwmarkten, waarvan tien in ons land. Lokale ondernemers bieden regelmatig weerstand als de doe-het-zelver een nieuwe vestiging wil openen. Zo kon de keten afgelopen zomer pas na dertien jaar juridisch touwtrekken starten met de voorbereidingen voor een nieuwe winkel in Geleen.

De houding van Nederlandse gemeenten wordt volgens algemeen directeur Evert de Goede van de Nederlandse divisie welwillender tegenover de retailer. “Elke Hornbach-winkel zorgt voor 150 directe banen en 150 indirecte.” In Zwolle, Amsterdam, Duiven, Nijmegen en Best staan bouwmarkten gepland.

RetailTrends