Consumenten laten reisbureaus links liggen

Een kwart van de consumenten die een pakketreis wil boeken gaat nog langs een reisbureau. Dat concluderen reisbrancheorganisatie ANVR en marktonderzoekbureau GfK na onderzoek onder 6500 reizigers.

Als consumenten alleen vervoer of een accommodatie zoeken, geeft zeventig tot tachtig procent de voorkeur aan online boeken. Driekwart van de respondenten oriënteert zich via een laptop of PC op de vakantie.

Tussen mei en oktober stijgt volgens de onderzoekers het gebruik van smartphones. Een op de tien ondervraagden oriënteert zich via zijn telefoon, terwijl één op de vijf hiervoor zijn tablet gebruikt.

Het aantal reisbureaus in ons land nam het afgelopen decennium al af van ruim tweeduizend naar circa duizend. Daarvan bestaat volgens adjunct-ceo Steven van Nieuwenhuijzen van TUI Nederland in 2016 nog iets meer dan de helft. Het aantal reiswinkels van TUI Nederland kan volgens hem echter doorgroeien tot 150. Dat kan omdat het reisbureau bij de touroperator een andere functie heeft dan bij organisaties waar de reiswinkel het bestaansrecht is, stelt de topman. “Wij zien reisbureaus als een servicepunt, ondersteunend aan het merk en online boekers met een vraag.” 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!