Meeste leegstaande winkelpanden krijgen herbestemming

Zo'n driekwart van de winkels die failliet gaat krijgt een bestemming buiten de traditionele detailhandel. Iets meer dan de helft van de panden wordt bijvoorbeeld en woonhuis of tandartspraktijk en negentien procent krijgt een nieuw leven in de horeca of persoonlijke verzorging. Dat meldt de Volkskrant op basis van cijfers van onderzoeksbureau Locatus.

De kapperszaak is de populairste herbestemming van een leeg winkelpand. Sinds 2008 zijn zevenhonderd leegstaande winkels omgebouwd tot een kapsalon. Ook schoonheidssalons zijn populair, merkt onderzoeksdirecteur Gertjan Slob. Dat zijn volgens hem zaken die relatief goedkoop zijn om op te zetten. “Je hoeft niet eerst een dure voorraad in te slaan zoals bij een winkel wel nodig is.”

Veel winkelpanden worden verder omgebouwd tot broodjes- of koffiezaak. Zo zijn er afgelopen jaar al elf procent meer lunchrooms bijgekomen, zocht onderzoeksbureau Datlinq uit. Dat wordt volgens onderzoeker Martijn de Bruin veroorzaakt door een groeiende behoefte aan beleving in de winkelstraat. Op de vierde en vijfde plek van populairste herbestemmingen staan respectievelijk afhaalrestaurants of eettentjes en kunstgalaries.

Top vijf herbestemming van winkelpanden sinds 2008:

1. Kapperszaken 700
2. Lunchrooms/koffiezaken 343
3. Schoonheidssalons 314
4. Afhaal- en bezorg/eettenten 179
5. Kunstgaleries 166

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends