Het Leger des Heils rolt zijn formule ReShare Store voor tweedehands kleding verder uit met een winkel in Den Haag. Ruim een jaar na de eerste ReShare Store in Groningen volgt de tweede vestiging in het voorjaar van 2015 aan de Haagse Paviljoengracht.
ReShare Store mikt niet alleen op consumenten met een smalle beurs, maar ook op bijvoorbeeld milieubewuste shoppers of liefhebbers van vintage producten. Daarom is het belangrijk dat de formule uit de koker van hulpverleningsorganisatie Leger des Heils verder professionaliseert, aldus formulemanager Sietske van Geel. “We willen prettige en nette winkels hebben. Dat kleding tweedehands is, wil nog niet zeggen dat shoppen geen leuke ervaring moet zijn”, vertelt ze tijdens het VEDIS New Retail Champions Event dat onlangs plaatsvond.
Voor de Haagse vestiging vinden daarom sollicitatiegesprekken plaats met potentiële werknemers met een retailachtergrond die met cliënten van het Leger des Heils samenwerken. Daarnaast voerde de organisatie in aanloop naar de uitrol van de formule gesprekken met retailexperts. Dat leverde nuttige inzichten en ideeën op, waarbij het concept wel herkenbaar moet blijven als onderdeel van het Leger des Heils. “Zo stelde een deskundige voor om het kenmerkende roodwitte uithangbord met ons logo van de gevel te halen, omdat dat geassocieerd zou worden met oubolligheid. Dat doen we dus niet.”
Naast tweedehands kleding met prijskaartjes tussen vijftig cent en 25 euro kunnen shoppers er terecht voor een stomerijservice, verstelwerkzaamheden of om hun schoenen te laten poetsen. “Met deze extra services willen we ons onderscheidend vermogen vergroten”, aldus Van Geel. Door middel van storytelling wordt in de winkel het werk van de hulporganisatie onder de aandacht gebracht. “Bijvoorbeeld door een oud bad, waarbij staat dat we duizenden mensen per jaar als het ware een warm geven”, schetst ze.
Van Geel ziet ruimte voor een landelijke keten met vestigingen in aanloopstraten in middelgrote en grote steden. De winkelformule past bij de opkomst van de deeleconomie, aldus Van Geel. “Kijk maar naar de populariteit van concepten als Peerby en Airbnb. Reshare is hot.”
Leger des Heils bouwt winkelconcept uit
Gepubliceerd op 2 januari 2015 om 00:00
Reacties 0